Food prep - Steg för steg


Tofu, kalkon och köttfärs. Det står på matplanen kommande vecka. Tänkte faktiskt dela med mig igen av hur jag gör en food prep steg för steg.

Antal matlådor: 16 st.
Tid totalt: 2 tim och 10 min.
(Ink. ta bilder och städa köket)

Tänkte starta med att bjuda på en bild som visar att köket inte ser lika charmigt ut under en food prep som det kan verka som på bilderna.



Charmigt va?
 

Detta hade jag i min food prep idag.
 

* Tofu
* Ekologisk fullkornspasta
* Kalkoninnerfilé
* Nötfärs
* Broccoli och blomkål
 
 
Viktigt att ha bra matlådor.
 
 
Dessa har mamma köpt på DollarStore till mig. Galet billiga och det är de bästa matlådorna jag haft.
 
 
Okej, då startar vi med kalkonen. Ta fram den och lägg den i kylskåpet 12-24 timmar före. Sätt ugnen på 200 grader. Krydda som fan. Är det stora bitar så dela i två och gör lite hack i de.
 
 
Ta köttfärs i en skål och ös i med krydda. Blanda om!
 
 
Lägg i köttfärsen i stekpannan utan olja eller smör.
 
 
Sätt pastan på kokning medans du steker köttfärsen. Tänk på tiden, det är inte gott med överkokt pasta.

 
Skönt när maten lagar sig själv så du kan laga annan mat samtidigt. Men tänk på att kolla till kalkonen, speciellt om den inte är helt tinad. Töm ut vattnet om det ser ut så här.
 
 
Pastan är färdig, bara att väga upp det i matlådorna.
 
 
Eftersom maten blir klar så väg upp den och sätt på locket på matlådorna. Låt de stå på bordet och vänta tills grönsakerna är färdig.
 
 
Perfekt! ca 30-40 minuter. (Halvt tinade innan).
 
 
Ett tips när det gäller grönsakerna, om det är mycket is så se till att inte få det med in i ugnen.
 
 
Plocka istället ut grönsakerna för hand så att isen blir kvar i påsen.
 
 
Ta inte allt för mycket på en gång, kör hellre i flera omgångar. Detta är 1 kg.
 
 
Kalkonen är färdig.
 
 
Dela hälften av kalkonen med gaflar så det blir riven kalkon.
 
 
Resten klipper du med en sax i mindre bitar. Speciellt om du ska äta matlådor på jobbet osv.
 
 
Samma kalkon, samma kryddor men det kommer att kännas som att det är olika maträtter.
 
 
Okej, då kör vi. Första gången jag testar att tillaga Tofu.
 
 
Jag delade upp i mindre bitar i en skål och kryddade massor.
 
 
Se till att steka det gott! Nästan gång kommer jag inte att göra små bitar utan steka i större skivor.
 
 
Detta är officiellt min första matlåda med Tofu och den smakade inte gott! Haha jag får nog öva på detta med Tofu. Så det blev bara 3 matlådor. Vet inte om det var smaken eller konsistensen.
 
 
När äggen åker i kastrullen då vet jag att jag ser ljuset i tunneln. Äntligen färdig! Bara att slänga de in i frysen och ta de fram kvällen före. Förutom äggen så klart. 
 
Nu kanske du tänker: "Herregud, hur orkar hon göra detta varje söndag"? Om du tänker på hur mycket tid du själv använder på att laga mat varje dag, städa köket, diska osv. Så kommer det antaligen att vara mer än 2 timmar i veckan. En del förstår inte hur mycket tid man sparar på detta.

Hur ser din food prep ut!?

Kram på er!
//En trött Michaela
 
Oslo diet foodprep glass hemmaträning hälsa kost laktosfritt livsstil livsstil2016 mat motivation sockerfritt sony sötsaker träning
2 kommentarer